Két kicsiről és egy babáról hétköznapokról és ünnepekről, kérdésekről és válaszokról
RSS

2010. október 4., hétfő

Vekerdy Tamás előadása

Hosszú bejegyzés lesz, de muszáj lejegyzetelnem magamnak.
30-án, csütörtökön elmentem arra a Vekerdy-előadásra, amitől a fejem tágulását, a gyereknevelési okosságok gyarapodását vártam. És NAGYON JÓ VOLT!!!! 3 lapot jegyzeteltem, és most szó szerint leírom, hogy ha elkeverednek a lapok, itt mindig megtaláljam, amikor erőre, tanácsra lesz szükségem.

"Ne féljetek!!!!!! Lazítsatok!!!! Legyetek felelőtlenek!!! BÍZNI NEM ELLENŐRIZNI! Lelki egyensúly és béke kell. Egy amerikai kutatás szerint a szorosan tartó családból és az elengedő családból azonos számú deviáns (neurotikus, aszociális, antiszociális) személy jön. Az egészségesek középről jönnek, ahol a szülők jelen vannak a gyerek életében.

KISGYEREKKOR
Alapvető lelki funkció, ami testi beállítottságú: A JÁTÉK (testbe ágyazott lelki funkció). 1,5-2 óra játékra van szüksége a gyereknek a délelőtt óráiban. A gyerek elemi joga. És a legjobb a SZABAD JÁTÉK. Az tud játszani, akivel játszottak. Ha szülő megkérdezi a gyereket, hogy mit csináltak az oviban, a gyerek azt válaszolja, hogy "játszottunk". Erre a szülő: "Csaaaak??"  A szülő részéről ez butaság, hiszen a legfejlesztőbb tevékenység a játék, de ki kell építeni a csatornát. Aki nem tud játszani, abban nő az aktivizáció. Az tud egyedül játszani, akit megtanítottak (szülő, testvér, szomszéd, barát stb.), és aki érzelmi biztonságban érzi magát.
Ha a gyerek nem tudja abbahagyni a játékot..... hát miért hagyná abba????? A legfejlesztőbb tevékenységben van. Ő nem érti meg, hogy vacsorázni fontosabb (a szülő szerint), mint játszani. Inkább nyaláboljuk fel kedvesen, és vigyük ki enni. Fontos mindent játékosan, mondókásan csinálni!! HATALMAS FEJLESZTŐ SZEREPE VAN A JÁTÉKNAK: a külvilágról illetve a belső világából nyert tagolatlan benyomásait kivetíti, tagolja. Képet vetít ki. A legjobb játék a fakocka, ami bármivé válhat a játék során. A modern játékok megkötik, nem hagynak helyet a belső kép kivetítésének.

A gyerek világképe: A MESE. 1,5 éveseknek a napját mondom vissza meseként. Eközben belső képet készít a meséhez. Ez a FELDOLGOZÁS (pl. dühöt, vágyat, szorongást!!!). 4-5 éveseknek bizony mesélünk sárkányokról és boszorkányokról. Minden gyerek szorong. A világ tele van számára érthetetlen dolgokkal, amitől szorong. A mese visszaigazolja neki: igen, tudom, hogy szorongsz, DE ott van a legkisebb királyfi, aki győz!! HANGBAN hangozzon el a mese, NE KÉPBEN, mert a képek megkötik a gyerek képalkotását. Amese hasznos. Mindennap szüksége van mesére, játékra!!

Mi a gyerek tudománya?? A SPONTÁN UTÁNZÁS. Ő nem akarja utánozni. Akkor és úgy tanul, ahogy akar. Hiszen hogyan tanulja az anyanyelvet? És a semmiről indulva 3 év alatt milyen nyelvi tudást szerez???A gyerek kiszolgáltatott utánzó: nem tud nem utánozni. És miért sok a beszédhibás gyerek?A hallgató személy gégefőjében elvetélt izomrángások futnak le. A beszélő izommozgása (beszéd) hat a hallgató izommozgására. Tehát valószínűleg keveset mondókázunk, beszélünk a gyerekkel, kevesen lovagoltatjuk, ami ritmusra tanítja. HIBÁS a gyereket tanítani!!!! Nem mondjuk neki, hogy másképp, így vagy úgy mondja!!!! TILOS JAVÍTGATNI!!!! Mondjuk el előtte sokszor jól, és majd ő is jól mondja előbb-utóbb. Továbbá és-sel és hát-tal márpedig kezdünk mondatot, hiszen a magyar irodalom nagyjai is megtették. A gyerekre nem szólunk rá! És nem gyakoroltatjuk!!! Szabály szerint magyarul csak egy idióta beszél. NE JAVÍTGASSUK, DE adjunk lehetőséget a spontán utánzásra!!!!!!! Ha a hétköznapi tevékenységeinkben is utánoz, nem baj, ha összetöri, szétszedi, leejti, de ha most megállítjuk, 2 év múlva már nem fog segíteni.

Mi a gyerek művészete?? A SPONTÁN ÖRÖM. Nem az eredmény számít, hanem az öröm.
A firkálás (ami mozgásos öröm)= lelki öröm, a firka=vizuális öröm. Ő csak firkál, és ha ezt megrontjuk pl. értelmezéssel ("Mit rajzolgatsz? Ez egy labda? Kosár? Kutya? stb), akkor abba is hagyhatja az örömteli tevékenységet, mert ő nem akar benne semmit látni. NEM kell ÉRTELMEZNI!!! 

Mi a gyerek társasága? ad hoc. Szilárd kapcsolat csak a felnőtthöz fűzi, aki ebben a korban mint játszótárs tud kapcsolódni a gyerekkel.

KISISKOLÁSKOR  
Itt már nincs mese, helyét átveszi a MONDA, mert jobban belekötődik a tér-idő realitásba
Életérzése változik a szabad játékról a SZABÁLY JÁTÉKOKra (versengő jellegű játékok, pl. ki veszi fel először a cipőt). Értelmi tevékenysége: a gyűjtés.
(Itt annyira elkezdtem köhögni, hogy ki kellett mennem a teremből. Nem véletlen, hogy én kerültem az ajtó mellé. :-) A szomszédomat láthatóan zavartam, és azonnal friss levegő kellett. Ilyen még nem volt velem. A jegyzetelés itt abbamaradt. A kamaszkornál jöttem vissza. )

KAMASZKOR
Testi beágyazottságú elemi joga: AZ ELKÜLÖNÜLÉS. Befelé fordul, megalkotja önmagát, és újraszületik mint önálló személyiség. Ilyenkor kell neki önálló zug. 

Világképét AZ ESKÜ-ÁTOK kettősség jellemzi. Minden vagy fehér vagy fekete. Mindenki vagy "jófej" vagy "seggfej".

Értelmi tevékenysége: a TÖRVÉNY. Törvényeket, struktúrákat keres. 
Élettani eredetű lustaságban szenved. Most már hormonológiai, tudományos kutatások bizonyítják, hogy ekkor a leglustább. A hormonrendszer = folyékony idegrendszer, és éppen ez megy át egy hatalmas változáson. A kamasz= LESKELŐDŐ, pl. hogy miért élnek úgy a felnőttek? A válaszokért elkezd pl. regényt olvasni, Ez a regényolvasások időszaka. 

Társadalmi formája: A SZERZET. Ez egy szűkkörű (klikk-szerű)társaság, egy másokkal szemben kirekesztő ársaság.

Művészeti formája: A REMEK, amibe egybegyúr mindent, férfit-nőt, jót-rosszat. A kamaszok régebben művészkedtek, mert buzognak bennük a kérdések. Sok kamasz kezd el festeni, verset írni.

Itt jöttek a kérdések. Én kérdeztem először. Zalán hisztijeire keresem a magyarázatot és a megoldásokat, de ezeket a válaszokat már ismertem (sokat szeretgetni, sustorogni, ne adja oda a kicsinek a játékot, ne kérjük erre, pont elég elviselnie a szülőkön való osztozkodást, mást nem kell megosztania. Külön programok, figyelem.) Ezeket már ismerjük, és igyekszünk is. Holnap folytatom a kérdésekkel-válaszokkal.
 

0 megjegyzés: