Két kicsiről és egy babáról hétköznapokról és ünnepekről, kérdésekről és válaszokról
RSS

2010. október 24., vasárnap

Ultrahang a Madarász utcában

Most gyorsan bepótolom a lemaradásomat.
Szóval csütörtökön voltunk Pesten, ahol 3 szuper orvos együtt és külön-külön vizsgálták meg Zetét. Először a Heim Pál főigazgatója, Harmath György ült a géphez, és kezdte a vizsgálatot, mögötte állt Kerényi Imre gyermekurológus főorvos ( a magyarországi 3-4 gyermekurológus egyike, nagy szaktekintély, ahogy én ezt azóta hallottam) és Froyez radiológus főorvos. Először a jobb vesét nézték, ahol a főigazgató megjegyezte, hogy itt lát valami kis rendetlenséget, de "ehhez még nem kell a Kerényi". (Látta az I. fokozatú vizelet refluxot.) Aztán átment a  bal oldalra, ahol meg folyton azt mondogatták, hogy ez egy hipopláziás vese, ami kisebb mint kéne, de normálisan működik. Itt egyszer mondta a radiológus főorvos, hogy szerinte ez a vese, a képek alapján, 10-13%-ban működik. (Én már tudtam, hogy a fehérvári izotóp vizsgálat 11%-ot mutatott. Ez az orvos engem itt nyűgözött le. Tudom, hogy a rutin, a tudás, a tapasztalat, de akkor is fantasztikus!!) Mondták, hogy kéne még izotóp vizsgálat (kontrasztanyag az erekbe, és átvilágítani), cystographia (katéterrel feltölteni a húgyhólyagot és CT felvételeket készíteni), hogy pontosabb képet kapjanak. Megmutattam ezeket az eredményeket, és tök tetszett nekik, hogy Zete teljesen ki van vizsgálva. A főorvos leült, végigolvasta az eredményeket, és csak ennyit mondott: "Ez így teljesen más." Ekkor leült a radiológus a géphez, és a nagy szürke képernyőn, amin számomra nem látszott semmi, mutogatta, hogy itt a nagyon kanyargós, tág húgyvezeték, hogy itt már látszódik a jobb oldali nagyfokú vizelet reflux. Én meg csak néztem a nagy szürkeséget, amiben semmi feketébb folt sem volt.
Aztán kimentek, hogy leletet, szakvéleményt írnak. Vártunk kb. 1 órát, és már érdeklődtem, hogy mikor kapunk papírokat, mire tök lecsesztek, hogy a folyosón lévő ambulanciás rendelő recsegő, rissz-rossz hangosbemondóján rengetegszer hívtak minket, de mindjárt bemehetek.
Bementem, ott a főorvos is kvázi leszidott, hogy hol voltam eddig, mert "hívtak 16x", de mindegy, üljek le. Nagyon alaposan mindent elmagyarázott,  a veseműtét utáni jövőt is felvázolta. Sok mindenről beszélgettünk. A lényeg, hogy szerinte a húgyhólyag és húgyvezeték közötti (vizeletfolyást szabályozó) billentyű hibás működése miatti vesekárosodás már a magzati élet 20. hetében elkezdődhetett, és mivel a vese fejlődése nem a szüléssel, hanem a születés utáni 8-9 hónap környékén fejeződik be, így Zete veséje már annyira rossz, hogy szerinte nem érdemes javító műtétet végezni rajta. Merthogy kétféle műtét lehetséges: 1. helyreállító műtét (szétvágják a húgyhólyagot, átszabják = nagy műtét), és a 2. nephrectomia (vese sebészeti eltávolítása). Zete esetében pedig a visszafolyó vizelet miatt a vese vizeletkiválasztó funkcióját végző vesekéreg inkább nevezhető semminek, mint bárminek. Kb. szinte nincs is, úgyhogy a helyreállító nagy műtét után már nem tudna regenerálódni, és ugyanúgy nephrectomia lenne a vége. Két ekkora műtét pedig nem hiányzik senkinek. A főorvos szerint ennek a javító műtétnek akkor lenne értelme, ha egy legalább kb. jól működő billentyű és egy gyengén, de jól működő vesekéreg lenne, de nála van egy kb. nem működő billentyű és egy szinte nem is lévő vesekéreg. Azt mondta, a végleges döntéshez szüksége lenne a cystographia CT felvételeire, de azokra amint ránéz, meg tudja mondani, hogy melyik műtét legyen.
Ja, és ami nagyon fontos, ami miatt nagyon szerettem volna elmenni hozzá: pontosan idézem: "Én az az orvos vagyok, aki nem szeretek vesét kivenni. Amíg esélyt látok rá, szeretem megjavítani, de ennél a babánál annyira rossz a bal oldali vese, hogy nagyon kevés esélyt látok."
Elkanyarodtunk a nephrectomia utáni kérdésekhez is. Mondta (amit már leírtam), hogy 1 vesével ugyanolyan életet élhet, CSAK a lázas betegségekkel vigyázni kell, akkor mindig kell vizeletet vizsgálni, a küzdősportokat, a labdajátékok nagy részét el kell kerülnie, nehogy a megnövekedett egyetlen vese megsérüljön, mert a mérete alapján sérülékenyebb. Ezekre írtam én, hogy így már nem élhet ugyanolyan életet. Ma olvastam utána, hogy miért is kell vigyázni a lázzal: a vesebetegeknél súlyosabb problémára utalhat a láz pl. húgyúti gyulladás, vesemedence gyulladás, okozhatja a rossz vese, ezért nagyon körültekintőnek kell lenni.

0 megjegyzés: